tirsdag 8. september 2009

Databruk i skolen


I dagens moderne samfunn har alle data. Til og med bestemoren min på 75 bruker internett og mobil telefon. Da er det jo også bare naturlig at skolesystemet og tilpasser seg den raskt endrende verden. Jeg husker enda barneskolen, da hadde vi 3 pcer på et par hundre elever, og det var Windows 3,11 og 95 som var tingen, men disse pcene ble egentlig bare brukt til å spille minesveiper når læreren ikke så på. Allerede på ungdomskolen i 2003 brukte jeg itslearning for første gang og det var her revolusjonen begynte. Plutselig foregikk alt på nett, oppgaver, prøver og innleveringer skulle alle komme over itslearning. Men alikevell hadde veldig få egen laptop, og alt ble gjort på et felles datarom hvor lærerene holdt øye med hva vi gjorde. Men da videregående kom ble alt anderledes, plutselig skulle alle ha egne laptopper og de skulle brukes i så og si alle timer. Plutselig satt alle på MSN og facebook hele dagene og lite ble gjort i timene. Jeg skal selv inrømme at det ofte er kjekt å sitte litt på facebook i timene når læreren har foredrag, men hvem går dette til slutt ut over? Jo meg som elev. Og det er da vi må begynne å spørre oss selv om ikke dette hjelpemiddelet vi har fått virkelig er et hjelpemiddel. Jeg mener at PC revolusjonen er en flott ting, for de av oss som har selvdisiplin nok til å bruke den riktig. Men den kan også være farlig for de som lett distraheres eller sliter med viljen.

1 kommentar:

  1. Du har gode refleksjoner omkring bruk av data i skolen, og tilbakeblikket på din egen skolegang er med på å sette dagens databruk i perspektiv.

    SvarSlett